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Ausgewählte Publikationen

Publikationen 2009 (Auszug)

Publikationen 2008 (Auszug)

van Ginneken E, Busse R, Gericke CA (2008): Universal private health insurance in the Netherlands: The first year. Journal of Management & Marketing in Healthcare 1(2): 139-153

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In 2006, a single mandatory private health insurance sheme with flat-rate contributions and tax compensation was established in the Netherlands. All health insurers now operate und private law, compete with other private insurers and are allowed to make porfits and pay dividends to shareholders. The implemetation of the scheme shows that an incremental approach to reform can bring about fundamental changes, and that while such a change is demanding on all stakeholders, it is manageable. The reform has had great influence on the relative positions and roles of health insurers, patients and healthcare providers, illustrated by the fact that around 20 per cent of citizens changed insurer within one year. The empowered insured are the clear winners, as they now have more choice and influence. Moving forward, it will be interesting to see whether a government looking to reduce its role in the healthcare system can truly safeguard the accessibility and quality of the system when the players increasingly start behaving as market-driven for-profit companies. In this regard, the question whether a health insurer can be the agent for patients and the insured, ie whether their interests are truly aligned, will be crucial to the long-term success of this form. mehr zu: van Ginneken E, Busse R, Gericke CA (2008): Universal private health insurance in the Netherlands: The first year. Journal of Management & Marketing in Healthcare 1(2): 139-153

Perleth M, Busse R, Gerhardus A, Gibis B, Lühmann D (eds.) (2008): Health Technology Assessment: Konzepte, Methoden, Praxis für Wissenschaft und Forschung Berlin: MWV

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Die Bedeutung von Health Technology Assessments (HTA) als Grundlage für evidenzbasierte Entscheidungen im Gesundheitswesen hat in den letzten Jahren dramatisch zugenommen. Bei Entscheidungen über die Erstattungsfähigkeit von medizinischen Technologien, bei der Ausgestaltung von Disease Management Programmen, aber auch im klinischen Alltag können HTA-Berichte hochwertige Informationen zur Verfügung stellen, die zunehmend auch in Anspruch genommen werden. Die Erstellung von HTA-Berichten ist ein komplexer Prozess, der den Einsatz von gut ausgebildeten, interdisziplinär arbeitenden Spezialisten erfordert. Aber auch die angemessene Rezeption der Berichte einschließlich ihrer situationsgerechten Nutzung und die Integration in die Entscheidungsprozesse ist alles andere als trivial. Das vorliegende Buch soll beiden Gruppen, sowohl Autoren von HTA-Berichten wie auch ihren Nutzern eine Einführung und eine praktische Hilfe für den Alltag bieten. Die Verfasser sind Experten aus der Wissenschaft, der Selbstverwaltung und aus Behörden mit langjähriger Verantwortung und Erfahrung in der Bewertung und dem Management von medizinischen Technologien im deutschsprachigen Raum. Das Handbuch enthält eine grundlegende Einführung in die Prinzipien von HTA, die Darstellung der institutionellen und rechtlichen Rahmenbedingungen im Gesundheitswesen, beschreibt die Analyse des Status von Technologien, setzt sich mit Prioritätensetzung, Informations- und Wissensmanagement, Projektmanagement auseinander und bietet eine ausführliche methodische Einführung in die Bewertung von Sicherheit, Wirksamkeit, Wirtschaftlichkeit, ethischen, sozio-kulturellen und rechtlichen Aspekten von medizinischen Technologien. Ergänzt wird das Buch durch einen ausführlichen Anhang, der u.a. eine Toolbox und eine Linkliste enthält. - Das erste Standardwerk zum Thema - von den ausgewiesenen Experten in Health Technology Assessment - Praxisbuch für Anwender und Entscheider - absolut umfassend und hoch aktuell Aus dem Inhalt - Grundlagen und Prinzipien von HTA, HTA und Entscheidungsfindung Regulation von Technologien - Beschreibung des Status von Technologien (Diffusion, Utilisation) - Prioritätensetzung bei der Auswahl zu bewertender Technologien - Informations- und Wissensmanagement - Methodik der Erstellung von HTA Berichten - Praktische Aspekte von HTA mehr zu: Perleth M, Busse R, Gerhardus A, Gibis B, Lühmann D (eds.) (2008): Health Technology Assessment: Konzepte, Methoden, Praxis für Wissenschaft und Forschung Berlin: MWV

Busse R, Schreyögg J, Smith P (2008): Variability in healthcare treatment costs amongst nine EU countries – results from HealthBASKET project (Editorial). Health Economics 17(S1): 1-8

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Patient mobility gives rise to some fundamental information requirements, such as the nature of the basket of services offered in the different Member States, how these are defined, how often they are used for particular patients, what their costs are, what prices are paid for them, the quality with which they are delivered, and their cost-effectiveness. This knowledge will enable both Member States and the European Commission to formulate coherent policies on patient mobility in a way that will preserve both the financial viability of existing health systems and the treasured principles of universality, equity and accessibility. Further, if patients are to benefit from the opportunity offered by the European Union’s emerging healthcare market, they too will need to know the nature, quality and costs of services available elsewhere. Finally, international comparison based on good quality data is an important tool for learning from best practice within and between countries. However, international comparisons of service, cost and quality data are currently not routinely available for individual treatments. Up to now, healthcare cost comparisons have been usually made at an aggregate level and variations have been identified at the macro-level, e.g. in purchasing power parities (PPPs) per capita, as a percentage of GDP, distribution of expenditure per sector. Most fundamentally, analysis of international variation in the costs of individual services at the micro-level is diff... mehr zu: Busse R, Schreyögg J, Smith P (2008): Variability in healthcare treatment costs amongst nine EU countries – results from HealthBASKET project (Editorial). Health Economics 17(S1): 1-8