Inhalt des Dokuments
Auf dieser Seite sehen Sie eine Auswahl der
Publikationen des Fachgebiets Management im Gesundheitswesen.
Alle Publikationen finden Sie sortiert nach
Erscheinungsjahr [1] (->2021
[2], ->2020 [3]). Sie können auch
nach Themen [4] recherchieren oder
auf unsere Working Papers in Health Policy and Manageme [5]n
[6]t [7] zugreifen.
Busse R , Schreyögg J, Stargardt T (Hrsg.) (2017): Management im
Gesundheitswesen. Das Lehrbuch für Studium und Praxis. 4. Aufl.,
Springer-Verlag Berlin Heidelberg [8]
Dieses Lehrbuch, nun in
der 4. aktualisierten Auflage, gehört mittlerweile zu den
Standardwerken für Studierende von Studiengängen des Gesundheits–
und Pflegemanagements, Gesundheitsökonomie, Public Health,
Wirtschaftswissenschaften, Teilnehmer von postgradualen Studiengängen
sowie bereits tätige oder zukünftige Manager im Gesundheitswesen.
Die Kapitel sind einerseits nach Funktionen wie Leistungs- oder
Kundenmanagement als auch nach den Institutionen in Sektoren
gegliedert. Sie geben eine Einführung zu den gesetzlichen,
strukturellen und methodischen Grundlagen und einen detaillierten
Überblick zu den spezielle Anforderungen und der praktischen
Umsetzung innerhalb der jeweiligen Bereiche.
Plus: Fallbeispiele verdeutlichen wichtige Aspekte für die Praxis und
eignen sich als Unterrichtsmaterial und zum Selbststudium.
mehr zu: Busse R , Schreyögg
J, Stargardt T (Hrsg.) (2017): Management im Gesundheitswesen. Das
Lehrbuch für Studium und Praxis. 4. Aufl., Springer-Verlag Berlin
Heidelberg [9]
Busse R, Blümel M, Spranger A (2017): Das deutsche
Gesundheitssystem. Akteure, Daten, Analysen. [10]
Das
umfassende Standardwerk erscheint in vollständig aktualisierter und
erweiterter Neuauflage und berücksichtigt alle Gesundheitsreformen
seit 2012. Mit großer Klarheit präsentiert das Werk übersichtlich
die Entwicklungen und die aktuelle Struktur des deutschen
Gesundheitssystems mit seinen ökonomischen, gesellschaftlichen und
politischen Zusammenhängen. Zudem werden die laufenden und geplanten
Reforminitiativen in Deutschland beschrieben und analysiert sowie eine
Gesundheitssystembewertung anhand wichtiger Zielparameter
vorgenommen.Das Buch enthält umfangreiche Daten, Fakten, Definitionen
und Beispiele und ist eine einmalige Informationsquelle für alle
Akteure, Entscheider und Gestalter in der Gesundheitswirtschaft.
Umfassend: Das Nachschlagewerk mit umfangreichen Daten zum
Gesundheitssystem
Informativ: mit Analysen der Gesetzgebung und Reforminitiativen in
Deutschland
Zuverlässig: Herausgegeben von führenden Experten für das
deutsche Gesundheitssystem
mehr zu: Busse R, Blümel M,
Spranger A (2017): Das deutsche Gesundheitssystem. Akteure, Daten,
Analysen. [11]
Kostova NM, Chichevalieva S, Ponce NA, van Ginneken E, Winkelmann
J (2017): The former Yugoslav Republic of Macedonia [12]
This
analysis of the health system of the former Yugoslav Republic of
Macedonia reviews recent developments in organization and governance,
health financing, health care provision, health reforms and health
system performance. The country has made important progress during its
transition from a socialist system to a market-based system,
particularly in reforming the organization, financing and delivery of
health care and establishing a mix of private and public providers.
Though total health care expenditure has risen in absolute terms in
recent decades, it has consistently fallen as share of GDP, and high
levels of private health expenditure remain. Despite this, the health
of the population has improved over the last decades, with life
expectancy and mortality rates for both adults and children reaching
similar levels to those in ex-communist EU countries, though death
rates caused by unhealthy behaviour remain high. Inheriting a large
health infrastructure, good public health services and
well-distributed health service coverage after independence in 1991,
the country re-built a social health insurance system with a broad
benefit package. Primary care providers were privatized and new
private hospitals were allowed to enter the market. In recent years,
the country reformed the organization of care delivery to better
incorporate both public and private providers in an integrated system.
Significant efficiency gains were reached with a pioneering health
information system that has reduced waiting times and led to a better
coordination of care. This multi-modular e-health system has the
potential to further reduce existing inefficiencies and to generate
evidence for assessment and research. Despite this progress,
satisfaction with health care delivery is very mixed with low
satisfaction levels with public providers. The public hospital sector
in particular is characterized by inefficient organization, financing
and provision of health care; and many professionals move to other
countries and to the private sector. Future challenges include
sustainable planning and management of human resources as well as
enhancing quality and efficiency of care through reform of hospital
financing and organization.
mehr zu: Kostova NM,
Chichevalieva S, Ponce NA, van Ginneken E, Winkelmann J (2017): The
former Yugoslav Republic of Macedonia [13]
Busse R, Blümel M (2014): Germany: Health system review. Health
Systems in Transition. 16(2): 1-296 [14]
The European
Observatory on Health Systems has just released a new version of the
report on Germany, looking at the German health system at an
interesting pint in time: Almost 25 years have elapsed since the fall
of the Berlin wall and German reunification. Since then various
governments have implemented a number of important reforms in the
health sector, including changes in self-governing structures,
financing the statutory health insurance system, paying providers and
assessing and reimbursing pharmaceuticals.
Today the German health care system has a generous benefit basket, one
of the highest levels of capacity as well as modest cost-sharing.
Expenditure per capita is high and access is good. However, the German
health care system also shows areas in need of improvement if compared
with other countries. This is demonstrated by the low satisfaction
figures with the health system in general and a lack in quality of
care, if the outcomes of individual illnesses are analyzed.
This more than 300-page health system review on Germany scrutinizes
changes and reforms that have taken place since the last report
published in 2005 and discusses challenges for the new government in
power since the end of 2013.
mehr zu: Busse R, Blümel M
(2014): Germany: Health system review. Health Systems in Transition.
16(2): 1-296 [15]
Busse R, Geissler A, Mason A, Or Z, Scheller-Kreinsen D, Street A
(Eds.) (2012): Diagnosis-Related Groups in Europe (EuroDRG): Do they
explain variation in hospital costs and length of stay across patients
and hospitals? Health Economics, Volume 21 [16]
Since the
development of the first classification of diagnosis-related groups
(DRGs) in the 1970s, the number of DRG systems has proliferated, with
many countries developing their own versions, which are periodically
overhauled. The original intention was that DRGs would classify
patients into a manageable number of resource homogenous groups, and
this remains the fundamental basis for classification. However, herein
lies a puzzle: is variation in medical practice and resource use so
great across countries that each requires its own patient
classification system? Or are some DRG systems better than others at
categorising patients into resource homogenous groups?
mehr zu: Busse R, Geissler A,
Mason A, Or Z, Scheller-Kreinsen D, Street A (Eds.) (2012):
Diagnosis-Related Groups in Europe (EuroDRG): Do they explain
variation in hospital costs and length of stay across patients and
hospitals? Health Economics, Volume 21 [17]
Busse R, Geissler A, Quentin W, Wiley M (Eds.) (2011):
Diagnosis-Related Groups in Europe - Moving towards transparency,
efficiency and quality in hospitals. Open University Press [18]

- © .
Diagnosis-related group systems were introduced throughout Europe
for similar reasons: to increase transparency, and to improve
efficiency and assure quality in hospitals. After more than a decade
of experience with using diagnosis-related groups in Europe, it's time
to consider whether their extensive use has contributed towards
achieving these aims.
mehr zu: Busse R, Geissler A,
Quentin W, Wiley M (Eds.) (2011): Diagnosis-Related Groups in Europe -
Moving towards transparency, efficiency and quality in hospitals. Open
University Press [19]
Busse R, Blümel M, Scheller-Kreinsen D, Zentner A (2010):
Tackling chronic disease in Europe: Strategies, interventions, and
challenges. Copenhagen: WHO Regional Office for Europe on behalf of
European Observatory on Health Systems and Policies [20]

- © .
Abstract: Chronic conditions and diseases are the leading cause of
mortality and morbidity in Europe, accounting for 86% of total
premature deaths, and research suggests that complex conditions such
as diabetes and depression will impose an even greater health burden
in the future – and not only for the rich and elderly in high-income
countries, but increasingly for the poor as well as low- and
middle-income countries.
mehr zu: Busse R, Blümel M,
Scheller-Kreinsen D, Zentner A (2010): Tackling chronic disease in
Europe: Strategies, interventions, and challenges. Copenhagen: WHO
Regional Office for Europe on behalf of European Observatory on Health
Systems and Policies [21]
Zentner A, Velasco Garrido M, Busse R (2009). Effekte des
Gatekeeping durch Hausärzte - ein systematischer Review [22]

- © Nomos
Ein Bestandteil von Hausarztmodellen in Deutschland und
international ist, dass der Primärarzt als ‚Torhüter‘ für die
fachspezialisierte Versorgung und so als Lotse im Gesundheitssystem
fungiert. Welche gesundheitlichen, ökonomischen und weiteren Effekte
das Konzept Gatekeeping hat, untersuchte ein systematischer Review im
Auftrag des Sachverständigenrats zur Begutachtung der Entwicklung im
Gesundheitswesen für das Sondergutachten 2009 „Koordination und
Integration ‑ Gesundheitsversorgung in einer Gesellschaft des
längeren Lebens“.
mehr zu: Zentner A, Velasco
Garrido M, Busse R (2009). Effekte des Gatekeeping durch Hausärzte -
ein systematischer Review [23]
Weinbrenner S, Wörz M, Busse R (2007): Gesundheitsförderung im
europäischen Vergleich. Bonn: Kompart [24]

- © .
Zu viele Pfunde, zu wenig Bewegung: Ohne Gesundheitsförderung
drohen immer mehr Menschen chronisch zu erkranken. Doch welche
Konzepte verfolgen Europas Nationen, wenn es um das Vermeiden von
Krankheiten geht? Ein Experten-Team um Professor Reinhard Busse hat in
dem Buch "Gesundheitsförderung im europäischen Vergleich" die
Präventionsstrategien von 15 EU-Staaten und der Schweiz unter die
Lupe genommen: Welche Ziele verfolgen Regierungen, Krankenkassen und
Gesundheitsbehörden? Wie sehen die Rahmenbedingungen für
Gesundheitsförderung aus? Gibt es spezielle Programme für Kinder und
Senioren? Woher kommt das Geld?
mehr zu: Weinbrenner S, Wörz
M, Busse R (2007): Gesundheitsförderung im europäischen Vergleich.
Bonn: Kompart [25]
Kontakt
Fachgebiet Management im Gesundheitswesen
+49 30 314 28420
Sekretariat H80
Raum H8110
mig@tu-berlin.de [26]
Webseite [27]
------ Links:
------
[1]
https://www.mig.tu-berlin.de/menue/publications/tim
e/2021/parameter/de/font2/minhilfe/
[2]
https://www.mig.tu-berlin.de/menue/publications/tim
e/2021/parameter/de/font2/minhilfe/
[3]
https://www.mig.tu-berlin.de/menue/publications/tim
e/2020/parameter/de/font2/minhilfe/
[4]
https://www.mig.tu-berlin.de/menue/publications/the
men/parameter/de/font2/minhilfe/
[5]
https://www.mig.tu-berlin.de/menue/publications/wor
king_papers_in_health_policy_and_management/parameter/d
e/font2/minhilfe/
[6]
https://www.mig.tu-berlin.de/menue/publications/wor
king_papers_in_health_policy_and_management/parameter/d
e/font2/minhilfe/
[7]
https://www.mig.tu-berlin.de/menue/publications/wor
king_papers_in_health_policy_and_management/parameter/d
e/font2/minhilfe/
[8]
https://www.mig.tu-berlin.de/sysordner_sammlung/pub
likationen/2017_publikationen/busse_r_schreyoegg_j_star
gardt_t_hrsg_2017_management_im_gesundheitswesen_das_le
hrbuch_fuer_studium_und_praxis_4_aufl_springer_verlag_b
erlin_heidelberg/parameter/de/font2/minhilfe/
[9]
https://www.mig.tu-berlin.de/sysordner_sammlung/pub
likationen/2017_publikationen/busse_r_schreyoegg_j_star
gardt_t_hrsg_2017_management_im_gesundheitswesen_das_le
hrbuch_fuer_studium_und_praxis_4_aufl_springer_verlag_b
erlin_heidelberg/parameter/de/font2/minhilfe/
[10]
https://www.mig.tu-berlin.de/sysordner_sammlung/pu
blikationen/2017_publikationen/busse_r_bluemel_m_sprang
er_a_2017_das_deutsche_gesundheitssystem_akteure_daten_
analysen/parameter/de/font2/minhilfe/
[11]
https://www.mig.tu-berlin.de/sysordner_sammlung/pu
blikationen/2017_publikationen/busse_r_bluemel_m_sprang
er_a_2017_das_deutsche_gesundheitssystem_akteure_daten_
analysen/parameter/de/font2/minhilfe/
[12]
https://www.mig.tu-berlin.de/sysordner_sammlung/pu
blikationen/2017_publikationen/kostova_nm_chichevalieva
_s_ponce_na_van_ginneken_e_winkelmann_j_2017_the_former
_yugoslav_republic_of_macedonia/parameter/de/font2/minh
ilfe/
[13]
https://www.mig.tu-berlin.de/sysordner_sammlung/pu
blikationen/2017_publikationen/kostova_nm_chichevalieva
_s_ponce_na_van_ginneken_e_winkelmann_j_2017_the_former
_yugoslav_republic_of_macedonia/parameter/de/font2/minh
ilfe/
[14]
https://www.mig.tu-berlin.de/sysordner_sammlung/pu
blikationen/2014_publikationen/busse_r_bluemel_m_2014_g
ermany_health_system_review_health_systems_in_transitio
n_162_1_296/parameter/de/font2/minhilfe/
[15]
https://www.mig.tu-berlin.de/sysordner_sammlung/pu
blikationen/2014_publikationen/busse_r_bluemel_m_2014_g
ermany_health_system_review_health_systems_in_transitio
n_162_1_296/parameter/de/font2/minhilfe/
[16]
https://www.mig.tu-berlin.de/sysordner_sammlung/pu
blikationen/2012_publikationen/2012_pub_1/busse_r_geiss
ler_a_mason_a_or_z_scheller_kreinsen_d_street_a_eds_201
2_diagnosis_related_groups_in_europe_eurodrg_do_they_ex
plain_variation_in_hospital_costs_and_length_of_stay_ac
ross_patients_and_hospitals_health_economics_volume_21/
parameter/de/font2/minhilfe/
[17]
https://www.mig.tu-berlin.de/sysordner_sammlung/pu
blikationen/2012_publikationen/2012_pub_1/busse_r_geiss
ler_a_mason_a_or_z_scheller_kreinsen_d_street_a_eds_201
2_diagnosis_related_groups_in_europe_eurodrg_do_they_ex
plain_variation_in_hospital_costs_and_length_of_stay_ac
ross_patients_and_hospitals_health_economics_volume_21/
parameter/de/font2/minhilfe/
[18]
https://www.mig.tu-berlin.de/sysordner_sammlung/pu
blikationen/2011_publikationen/2011_pub_1/busse_r_geiss
ler_a_quentin_w_wiley_m_eds_2011_diagnosis_related_grou
ps_in_europe_moving_towards_transparency_efficiency_and
_quality_in_hospitals_open_university_press/parameter/d
e/font2/minhilfe/
[19]
https://www.mig.tu-berlin.de/sysordner_sammlung/pu
blikationen/2011_publikationen/2011_pub_1/busse_r_geiss
ler_a_quentin_w_wiley_m_eds_2011_diagnosis_related_grou
ps_in_europe_moving_towards_transparency_efficiency_and
_quality_in_hospitals_open_university_press/parameter/d
e/font2/minhilfe/
[20]
https://www.mig.tu-berlin.de/sysordner_sammlung/pu
blikationen/2010_publikationen/2010_pub_1/busse_r_bluem
el_m_scheller_kreinsen_d_zentner_a_2010_tackling_chroni
c_disease_in_europe_strategies_interventions_and_challe
nges_copenhagen_who_regional_office_for_europe_on_behal
f_of_european_observatory_on_health_systems_and_policie
s/parameter/de/font2/minhilfe/
[21]
https://www.mig.tu-berlin.de/sysordner_sammlung/pu
blikationen/2010_publikationen/2010_pub_1/busse_r_bluem
el_m_scheller_kreinsen_d_zentner_a_2010_tackling_chroni
c_disease_in_europe_strategies_interventions_and_challe
nges_copenhagen_who_regional_office_for_europe_on_behal
f_of_european_observatory_on_health_systems_and_policie
s/parameter/de/font2/minhilfe/
[22]
https://www.mig.tu-berlin.de/sysordner_sammlung/pu
blikationen/2009_publikationen/pub_03/zentner_a_velasco
_garrido_m_busse_r_2009_effekte_des_gatekeeping_durch_h
ausaerzte_ein_systematischer_review/parameter/de/font2/
minhilfe/
[23]
https://www.mig.tu-berlin.de/sysordner_sammlung/pu
blikationen/2009_publikationen/pub_03/zentner_a_velasco
_garrido_m_busse_r_2009_effekte_des_gatekeeping_durch_h
ausaerzte_ein_systematischer_review/parameter/de/font2/
minhilfe/
[24]
https://www.mig.tu-berlin.de/sysordner_sammlung/pu
blikationen/2007_publikationen/veroeffentlichungen_2/we
inbrenner_s_woerz_m_busse_r_2007_gesundheitsfoerderung_
im_europaeischen_vergleich_bonn_kompart/parameter/de/fo
nt2/minhilfe/
[25]
https://www.mig.tu-berlin.de/sysordner_sammlung/pu
blikationen/2007_publikationen/veroeffentlichungen_2/we
inbrenner_s_woerz_m_busse_r_2007_gesundheitsfoerderung_
im_europaeischen_vergleich_bonn_kompart/parameter/de/fo
nt2/minhilfe/
[26]
https://www.tu-berlin.de/allgemeine_seiten/e_mail_
anfrage/parameter/de/font2/minhilfe/id/5302/?no_cache=1
&ask_mail=YH%2BoJwAJ6FTBmEEvu0D%2B1p7sdxGAbu1r&
ask_name=Fachgebiet%20Management%20im%20Gesundheitswese
n
[27]
http://www.mig.tu-berlin.de